Jotun målar framtiden med data: Övergång till molnbaserad dataplattform

En modern dataplattform i molnet blev lösningen för att hjälpa Jotun att realisera sin fulla datapotential. Bättre insikt i affärsverksamheten, möta dagens krav på flexibilitet och innovation, samt snabbare väg till att leverera nya tjänster till marknaden är några av fördelarna företaget uppnår. Molnmigreringsprojektet genomfördes framgångsrikt i nära samarbete med Inmeta.

Publicerat: 04.03.2024

Lästid: ca 5 min

Jotuns Hovedkontor

I nästan ett århundrade har Jotun skyddat egendomar - från ikoniska byggnader till vackra hem. Företaget är bland världens ledande tillverkare av färg och beläggningar. Med närvaro i över 100 länder på alla kontinenter, är Jotun ett av Norges mest kända varumärken, känt för att kombinera hög kvalitet med kreativitet och innovation i sitt produktsortiment.

Komplex arkitektur och bristande integrationer

Jotun hade en stark önskan att modernisera och flytta datahanteringen och datalagret från on-prem och äldre lösningar till en modern och mer smidig molnteknologi. För att göra företaget bättre förberett för att bli 'datadrivet' behövde de minska komplexiteten och möjliggöra effektiva och sömlösa integrationer till andra plattformar och applikationer.

Företaget önskade att etablera en grund som möjliggör kontinuerliga förbättringar och en kultur som letar efter nya möjligheter och förbättringar för att vara mer effektiva, snabba och smidiga.

Modernisering i molnet 

Lösningen blev att modernisera företagets dataplattform och göra Informatica Intelligent Data Management Cloud (IDMC) till hjärtat i allt som har med data och datahantering att göra hos Jotun. IDMC är en kraftfull datahanteringsplattform för att sammanställa, berika, säkerställa kvalitet och utnyttja data på ett intelligent sätt. 

Syftet med moderniseringen och en ny framtidsinriktad arkitektur var att underlätta för Jotun som företag att enklare och mer effektivt kunna använda data och dataset för rapportering, analys och strategisk företagsstyrning.

Ett projekt inrättades som migrerade och samlade alla data och processer från Informatica PowerCenter till Informatica IDMC, och som flyttade datalagret till Snowflake-lösning för molnbaserat datalager och dataplattform). Projektet konsoliderade också applikationer och system utan att slutanvändarna påverkades eller behövde ändra sättet de arbetar på. 

Framgång genom samarbete

Som brobyggare mellan Jotun, Informatica, Snowflake och interna intressenter, fick Christoffer Burud, Managing Consultant på Inmeta, uppdraget att leda projektet i hamn i nära samarbete med Jotuns egna lösningsejare och utvecklare:

"Jotun är en ledande aktör som utmanar hur data kan skapa värde för företaget, och det har varit mycket lärorikt att vara en del av deras dataresa. Nära stöd och förankring bland nyckelintressenter och projektägare, med fokus på nära samarbete mellan team, snabba beslutsprocesser och kontinuerligt fokus på kvalitet har varit nyckeln till framgång för detta givande projekt med Jotun."

Smidighet, snabbhet och innovation

Idag har databaserna flyttats från on-prem till Snowflake, och alla arbetsflöden i datalagret har överförts till IDMC i molnet. Inga processer körs längre on-prem.

Redan nu ser man att silos bryts ner och att allt har blivit mycket mer överskådligt. Användarna har fått snabbare respons med högre prestanda, och det är mer flexibelt att arbeta med utveckling. Den nya lösningen har också mer funktionalitet som har lett till en minskning av applikationer som kunde ersättas.

Nu är Jotun redo att ta sig an nya projekt som ska skapa ytterligare värde för företaget. Det ska etableras en Landing Zone som handlar om att göra lösningen Enterprise-Ready så att den kan användas på tvärs av Jotun. Dessutom har processer med HR, ESG och F&U påbörjats för att samla lösningar och databehandling.

Gro Kamfjord, Group BI Manager på Jotun är mycket nöjd med samarbetet med Inmeta:

Quote

Med god projektledning från Inmeta och nära samarbete mellan Inmeta, Jotun och Informatica genom hela projektet ledde till att vi levererade över förväntan både när det gäller tid, budget och omfattning. Med Inmeta som partner och länk mellan oss och kunden gjorde att vi levererade 5–7 månader snabbare än vad vi normalt gör. Quote

Gro Kamfjord.

Group BI Manager, Jotun

Med Inmeta som partner kunde Informatica leverera mer effektivt än vanligt:

«Med gedigen projektledning från Inmeta levererades migreringsprojektet i tid och med låg kostnad samtidigt som vi lyckades göra mer än vi hade planerat. Christoffer är en mycket kompetent projektledare som det är mycket trevligt att samarbeta med, och som har gjort ett helt fantastiskt jobb för oss. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att realisera potentialen i våra värden tillsammans med Inmeta", säger Martin Smith, Principal Modernisation Success Manager på Informatica.

Läs mer om hur vi arbetar med datainsikt och analys.