Löser maritima utmaningar med AI
Norska Veritas (DNV) är världens ledande klassificeringssällskap för skepp och offshore. Genom åren har DNV samlat och lagrat stora mängder data, och i kombination med beräkningskraft i molnet skapar detta goda förutsättningar för att använda maskininlärning (ML) och artificiell intelligens.
DNV har som mål att säkra liv, värden och miljön genom sin verksamhet. Företaget har varit verksamt i över 150 år och har över 100 000 kunder och 13 000 anställda i mer än 100 länder. Deras marina avdelning som ansvarar för klassificering, kvalitetssäkring och rådgivning inom sjöfart och offshore. DNV har omkring 12 000 fartyg i sin portfölj som de regelbundet inspekterar, och detta utgör ungefär hälften av världens fartyg.
Genom att träna upp data i ML-algoritmer kan de nu se helt nya mönster och samband som tidigare inte varit möjliga att se. I detta sammanhang är Inmeta en central nyckelspelare i olika projekt, där ML bidrar till automatisering och effektivisering av rutinmässigt arbete inom den maritima delen av företaget. DNV har nu kommit så långt att de ser stora tids- och kostnadsbesparingar.
I 2018 vann DNV Den Norska Dataföreningens BI-pris med anledning av hur organisationens ML-system skapar besparingar och affärsnytta för företaget och deras kunder. Vi gratulerar!
Vi har tagit maskininlärning långt förbi experimentstadiet, och vår ambition är att ligga helt i framkant!
Stian Barkbu.
Head of Information and Production Systems, DNV
AI-lösning för effektiv godkännande av fartyg
Ett av användningsområdena för artificiell intelligens har varit att tillämpa maskininlärning på processen kring godkännande av fartyg. När ritningar av en båt kommer in måste allt godkännas - nästan ner till minsta detalj. Idag går de igenom ritningarna manuellt, för att sedan se om de har någon erfarenhet av detta från tidigare.
Med den nya AI-lösningen som vi har skapat i samarbete med DNV, kan de nu skanna in ritningen - och sedan kommer en algoritm att avgöra om de redan har en motsvarande ritning. På så sätt kan automatisk bildigenkänning effektivisera processen kring godkännande av fartyg och ersätta en tidskrävande manuell process. Därmed behöver inte ingenjörerna spendera tid på tråkigt rutinarbete, och kan istället fokusera på mer tilltalande uppgifter som de också är utbildade för att utföra.
AI-klassificering av e-post kopplar kunderna med rätt experter inom företaget
DNV är nu igång med att klassificera inkommande e-poster för att koppla kunderna till rätt experter inom företaget. Maskininlärningsalgoritmer har tränats på 200 000 till 300 000 e-poster, och algoritmen kommer att klassificera e-posterna så att man slipper göra det manuellt. Alla e-poster som har klassificerats av maskininlärningen är integrerade i kundsystemet som förslag till vidarebefordran.
Tidigare var de tvungna att använda experter för detta, och det var ofta rutinmässigt och tråkigt arbete. Det krävs dock fortfarande kunskap för att kunna göra det.
Läs mer om hur vi arbetar med artificiell intelligens.