Hjälper kunder att utveckla företagskulturen med artificiell intelligens

Kultur är hjärtat i varje framgångsrikt företag och är avgörande för att behålla och attrahera talanger samt uppnå företagets strategiska mål. Culture Intelligence hjälper kunden att förstärka organisationskulturen genom insikter i värden och rådgivning. Nu har den norska startupen utvecklat sin kärnprodukt Culture Copilot, en AI-baserad assistent som ger råd till kunderna dygnet runt.

Publicerat: 28.06.2024

Lästid: ca 5 min

Gruppbild med Tone och Peter från Culture Intelligence och Mikkel och Benjamin från Inmeta

Från vänster: Tone S. Ringstad, Mikkel Five Melvær, Peter Brattested Lillevold och Benjamin Aanes Foto: Inmeta

Sedan starten 2018 har Culture Intelligence hjälpt företag att kartlägga, förstå och omforma sin företagskultur genom en datadriven metod. Grundaren Tone S. Ringstad, som har en bakgrund som geofysiker med passion för data innan hon gick över till HR, såg behovet av att eliminera gissningar i kulturinsikt och förståelse:

- Problemet vi löser är att värderingar och kultur oftast finns i vårt undermedvetna. Subjektiva antaganden och gissningar om vilken kultur vi har fyller tomrummet för brist på data. Detta har tidigare varit ett hinder för att skapa exakt insikt och bra beslut för att vidareutveckla den önskade kulturen i en organisation, säger Tone S. Ringstad, VD och grundare av Culture Intelligence.

Kulturkompis: AI-driven kundtjänst

Culture Intelligence ville förbättra kundservicen och skala upp verksamheten genom att använda artificiell intelligens för att ge råd och rekommendationer dygnet runt. Målet var att skapa en intelligent assistent som kunde matcha deras egen professionella expertis. Resultatet blev Culture Copilot.

- Våra kunder har ont om tid för att genomföra förändringar i sin kultur. Det är brådskande att bygga team med bättre samarbete, förändringsförmåga eller kundfokus för att lyckas med sin strategi. Med tillgång till Culture Copilot kommer HR, ledare och team själva att kunna hitta svar på både värde-definitioner, inlärningsobjekt och bra processer för att arbeta med kultur i sina team. Det blir som att ha sin egen kulturrådgivare i fickan! Vi ser därför att kulturändring kommer att ske snabbare samtidigt som ledarna ökar sin kompetens inom kulturledarskap och får självförtroende genom att lyckas inom detta viktiga affärsområde, säger Tone.

I samarbete med Inmeta, ett konsultföretag inom Crayon, förverkligades visionen om Culture Copilot. Lösningen kombinerar Culture Intelligences unika databas med forskningsbaserade artiklar, metodik och en erfarenhetsbas med AI-teknologi för att ge precisa, personliga råd inom kulturarbetet.

Med Inmetas hjälp har lösningen blivit ett kraftfullt verktyg som inte bara effektiviserar, utan också kan omvandla hur företag förstår och utvecklar sin kultur:

– Tidigt i samarbetet med Inmeta upptäckte vi att en lösning byggd på stora språkmodeller och vår domänkunskap skulle bli ett fantastiskt hjälpmedel för våra användare. Inmeta-teamet och deras expertis har hjälpt oss att snabbt nå målet med lösningen både på arkitektur och prompt engineering, och de har varit en nyckel i att hjälpa oss att förfinna Culture Copilot's beteende, säger Peter Brattested Lillveold, Chief Technology Officer på Culture Intelligence.

Tidigt ute med att utnyttja stora språkmodeller

Artificiell intelligens och stora språkmodeller är på allas läppar, och många företag ser mest på hur tekniken kan förbättra personlig effektivitet. Detta projekt tar ett steg längre i att utnyttja tekniken. Mikkel Five Melvær, partner på Inmeta med ansvar för AI-rådgivning, uttrycker entusiasm för samarbetet:

– Att bidra till att sätta kultur på kartan i flera företag är givande. Vi har stor tro på visionen och tjänsterna till Culture Intelligence. Det mest intressanta med detta projekt är att använda kraften i stora språkmodeller i kombination med Culture Intelligence's unika kulturdata och domänkunskap, för att utveckla ny funktionalitet i slutprodukten som kunderna erbjuds. Detta öppnar för nya affärsmodeller och har en enorm skalningspotential, säger Mikkel.

Samarbete och Innovation: Vägen till Culture Copilot

Genom att förstå Culture Intelligence's vision och planer, har Inmeta kunnat skapa en realistisk roadmap för utveckling som gradvis förbättrar kärnlösningarna, där en lösning bygger på en annan. Det nära samarbetet och öppenheten i processen har gjort arbetet målinriktat och effektivt.

Tone S. Ringstad og Benjamin Aasnes på kontoret til Culture Intelligence

Fra venstre: Tone S. Ringstad og Benjamin Aanes

Benjamin Aanes, chef för AI-produkter på Inmeta som har varit ansvarig för leveransen av projektet, tillägger:

– Genom stegvis utveckling har vi bevisat teknikens värde innan större investeringsbeslut togs, och lösningen har gjorts mer avancerad och robust. Slutresultatet är en unik lösning där tillgängliga AI-teknologier är kopplade till Culture Intelligence's unika data, och anpassade till deras kunders specifika behov.

Inmeta ser fram emot att fortsätta samarbetet med Culture Intelligence, med sikte på att utforska fler teknologiska gränser som kan bidra till att förstärka kulturell intelligens i fler organisationer.

Läs mer om hur vi arbetar med artificiell intelligens.