Detta undrar ledare om AI och ChatGPT

Med ChatGPT har gemene man börjat uppmärksamma AI. Samtidigt som företagsledare förstår vilken revolution vi står inför uppstår ett behov av att förstå vad det innebär för dem.

Publicerat: 27.06.2023

Lästid: ca 4 min

Henrik Slettene, leder for kunstig intelligens og Alexander Vaagan, Chief Data Scientist i Inmeta

Henrik Slettene och Alexander Vaagan

Frågan om hur företaget bör utnyttja möjligheten att bli ännu mer effektivt och bättre än man är idag innan konkurrenterna gör det är på bordet i de flesta ledningsgrupper och styrelserum.

Två frågor de flesta undrar över

Utöver de uppenbara frågorna som vad det är, vad det kan användas till och vilka fördelar vi kan få från det, finns det två frågor som återkommer bland ledare som Inmeta Consulting pratar med:

1. Kan och bör vi automatisera alla processer?

2. Är det möjligt att använda AI för att förbättra sökningen i våra interna data?

Det korta svaret på den första frågan är nej, och ja på fråga två, enligt Henrik Slettene, Head of AI och Alexander Vaagan, Chief Data Scientist. De är båda rådgivare inom artificiell intelligens på det norska IT-konsultföretaget Inmeta Consulting och har erfarenhet av nästan 200 AI-projekt sedan företaget satsade på AI år 2015.

De senaste månaderna har de pratat med över 50 ledare inom företag som undrar hur de ska och bör förhålla sig till utvecklingen.

Mänsklig intelligens

– Det är möjligt att automatisera vissa beslutspunkter i en process, men det är inte alltid nödvändigtvis det bästa att göra, säger Henrik Slettene.

– Människor har andra egenskaper och förmågor som ofta är nödvändiga för att fatta bra beslut, säger han vidare.

När det gäller att använda AI för att förbättra sökfunktionaliteten i egna data säger de båda att detta är något som kan ge omedelbar vinst.

Historiska data för användning i nya svar

– Det finns ett hav av information i företag som innehåller kunskap och historiska data som aldrig används eftersom ingen hittar dem eller vet var de ska leta, säger Alexander Vaagan.

Här kan AI och ChatGPT vara till ovärderlig nytta, men det är viktigt att genomföra en bra process:

– För att kunna använda företagets interna information på ett bra sätt måste man tänka i system och integrera flera teknologier, säger Henrik.

– Det är viktigt att säkerställa att man undviker att få fel svar på frågor som ställs, och inte minst att både de etiska frågeställningarna och de juridiska och säkerhetsmässiga aspekterna beaktas, säger Alexander.

Inte allt kan göras av AI

En av de viktigaste sakerna att upptäcka tidigt är om man kan utnyttja AI för det specifika syftet man önskar:

– Det är bättre att snabbt få bekräftat att något inte lämpar sig för användning av AI, än att upptäcka det efter en nästan färdigställd process som måste skrotas, säger Henrik.

– Vissa saker kan se enkla ut på papperet, men när vi dyker djupare in i ämnet är det inte säkert att det är så enkelt ändå. I de projekt vi är involverade i är det vår uppgift att upptäcka detta tidigt, säger han.

Var öppen för möjligheterna

Å andra sidan är det viktigt att inte förhandsdöma projektet eller att vi måste ha full kontroll över alla data innan vi går vidare. Då förlorar man mycket tid och kan missa många möjligheter, anser både Alexander och Henrik.

– Ha ett öppet sinne och fråga experter om hjälp, är rådet från de två AI-nördarna. Vi kan säga mycket om vad, hur och varför när det gäller användning av AI i företaget. 

Text skriven av Oddvar Meyer.

Vi har levererat 200 AI-projekt sedan 2015

Med hundratals levererade projekt har vi varit involverade i de flesta industrier och har gedigen erfarenhet inom ett brett spektrum av frågeställningar. Med ett stort dedikerat team av dataforskare har vi kanske Norges främsta expertmiljö inom artificiell intelligens och maskininlärning.

Förstå möjligheterna med AI, stora språkmodeller och ChatGPT i ditt företag

Artificiell intelligens handlar inte om teknologi och är inte en IT-disciplin. AI handlar om att använda kraften i data för att förbättra hur ditt företag fungerar och skapa nya konkurrensfördelar. Genom att öka kompetensen internt ökar du chansen att lyckas med AI-projekt. Kontakta oss för att veta mer.